תגובתיות יתר
דוגמה מהחיים
הוריו של מיכאל בן ה 4 וחצי פנו לטיפול שהבחינו באוסף הדברים מהם מיכאל נמנע או מביע חשש. הם סיפרו כי מיכאל אוכל מספר מאכלים בלבד: אורז, צ'יפס, שניצל ופסטה יבשה - זו הרשימה. הוא פוחד מגזירת ציפורניים, מתספורת, מחפיפת ראש ואפילו מהטוש ורוצה כל יום לעשות אמבטיה. בגן הוא לא מתקרב לשולחנות היצירה וחושש לגעת בחומרים השונים. מיכאל מסרב ללכת לימי הולדת, כי יש שם רעש ובטרמפולינה המותקנת בביתו נהנה מאוד לקפוץ, אבל אך ורק כשהוא לבדו.
בטיפול, היה ברור מההתחלה שמיכאל זקוק לשליטה מלאה במה שקורה במפגש. כדי לעזור לו, הוכנה תכנית שבעזרתה יוכל לדעת מראש מה עומד לבוא. ביטחון זה אפשר למיכאל להתנסות בדברים חדשים מהם נמנע עד כה. הוא החל להעז ולגעת בחומרים שונים עם הידיים, ללכת יחף על משטחים במגוון טקסטורות ותחושות ולמד להתגבר על המעצורים ששם לעצמו בדרך.
במקביל, נבנתה עם המשפחה וצוות הגן תכנית סנסורית למהלך היום שמספקת בין השאר, גריה תחושתית מרובה מסוג המגע העמוק, זה שמוביל את הגוף להיות במצב נינוח ורגוע.
ההתמדה בתוכנית הסנסורית שנקבעה ובשילוב הטיפול בקליניקה, עזרו למיכאל להעז ולהתנסות בדברים שנמנע מהם בעבר: הוא גילה את ההנאה שבציור בגן, פחות נרתע מחומרים חדשים ואפילו החל ללכת לימי הולדת הרועשים והבלתי צפויים.
מה עזר למיכאל:
היכולת שלו לשלוט בקצב ההתנסות בדברים חדשים ומפחידים
החשיפה ההדרגתית לגירויים להם רגיש ומתן הזדמנות לגוף "להתרגל" אליהם
התכנית הסנסורית שהותאמה לצרכיו ואפשרה לו לחוות תחושות מרגיעות וכך לסבול להתמודד ביתר קלות עם קשייו.
תמצית
ילדים עם תגובתיות יתר מגיבים למסרים תחושתיים בעוצמה, במהירות ולאורך זמן ממושך יותר מילדים עם יכולת עיבוד תחושתי נורמטיבית. הם עלולים לחוש חוסר נוחות ואפילו חרדה, במצבים שלא מפריעים ואפילו מהנים לילדים אחרים. תגובתיות יתר יכולה לקרות באחד מהחושים או בשילוב של שניים או יותר. ילד עלול להרגיש אי נוחות ממגע הסדינים והשמיכה במיטה וילד אחר עלול להתכווץ כאשר הוא יוצא מהבית אל אור השמש החזק.
לרוב יתקשו הילדים עם תגובתיות יתר במעברים ממצב למצב: ללכת לישון, להיכנס למכונית, לצאת לחצר בגן. הסיבה לכך היא שהילדים לומדים ליצור לעצמם "מרחב מוגן" בעולם המציף סביבם על ידי הימנעות משינויים שעלולים להוביל להפרעה מציקה חדשה. יתכן והילדים יחששו לטעום מאכל חדש או יסרבו לאכול מאכל אהוב אם הוא במקרה נגע במאכל אחר על הצלחת או יסרבו לשחק במשחק שהונח במקום אחר ממה שהם רגילים.
דברים שעלולים להפריע לילדים עם תגובתיות יתר
מרקמים מחוספסים או פרוותיים
דבק או בוץ על הידיים
לזחול או ללכת יחפים על דשא או שטיח
להרגיש פירורים סביב הפה
לחפוף את הראש או לגזור ציפורניים
ריח של בושם או מוצרי אמבטיה
מרקמים שונים של מזון
רעשי רקע כאשר הם מנסים להתרכז
רעש במסעדה, קניון או משחקייה
צלילים חזקים ובלתי צפויים - למשל צלצול בית הספר, רעש מנוע
משחק על נדנדה או מגלשה
אורות בוהקים או מנצנצים
להיות עם הראש למטה -למשל בגלגול
סוגי התגובות המעידות על קושי
להגיב בצורה אגרסיבית או אמפולסיבית שהם מוצפים מהגירוי החושי
חוסר שקט, מצב רוח רע, לקטר
חוסר חברתיות, הימנעות מפעילות קבוצתית וקושי ליצור קשר חברתי
זהירות יתר ופחד מלנסות דברים חדשים
מוטרדים ממעברים מפעילות לפעילות ומשינויים לא צפויים